louise´s grova filmbröd

Nu kommer receptet Jessica och Emelie!

Fick för ett långt tag sedan ett recept på min vänn Linns mammas goda morgon bröd. Nu har jag efter några gångers skapande, gjort ett lite eget recept utifrån mina behov och önskningar. (Äter mycket långsamma kolhydrater och protein så bytte ut lite grejer. Så här lyder receptet:

1 bröd

4½ dl filmjölk
2-3 msk honung
1 dl torkade aprikoser
1 dl russin (Om man inte vill ha det för sött kan man skippa antingen russin eller aprikoser)
1 dl vetekross
1 dl dinkelflingor (Vanliga fiberhavregryn går bra)
3 dl vetegroddar (Kan ha i mer om smeten behöver vara fastare)
3 dl graham eller rågmjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl nötter (Vill man inte ha nötter kan man ha i mer frön eller, russin eller, valfritt)
1½ tsk salt
1½ tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor
1 rivet äpple eller en riven morot

Vetegroddar till formen

Gör såhär:
- Sätt på ugnen på 200 grader
- Blanda filmjölk och honung i en bunke
- Hacka frukten och nötterna, riv äpplet eller moroten, och ha ner det i filmjölken
- Blanda alla torra ingridienser i en bunke
- Häll i det tillsammans med filmjölksblandningen
- Smörj en avlång brödform och ströa med vetegroddar
- Häll i smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 45 minuter, mer om du har mycket av de "blöta" ingridienserna.

Har tyvär ingen bild på brödet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0